Usługi transferu wiedzy (szkoleniowe)
Szkolenia pełnią bardzo istotną rolę w działalności doradczej. Język finansów to w odbiorze społecznym język dosyć hermetyczny, zatem sytuacja, gdy odbiorca usługi ma problemy ze zrozumieniem przekazu jej wyników, jest wysoce niepożądana, bowiem skazuje te wyniki - niezależnie od poświęcenia obydwu stron - na pozostawanie w sferze teorii, a to z kolei jest stratą czasu i energii. Szkolenia są w Polsce niedoceniane i to przez obydwie strony, tak zleceniodawców, jak i wykonawców. Zleceniodawców m.in. dlatego, bo często nie są w stanie dokładnie określić, czego w stosunku do szkolących oczekują. Wykonawców, bo równie często uprawiają rutynę, nie dostrzegając, że otoczenie ekonomiczne się zmienia. Ponieważ sam zdobywałem wiedzę na nader licznych szkoleniach, wiem, jakie były, czy też jakie ciągle są ich niedostatki. Stąd moje propozycje szkoleniowe oparte są na prostej zasadzie: o matematyce nie da się opowiadać, trzeba ją po prostu stosować. A przecież finanse to w istotnej sferze matematyka. Z racji bowiem specjalizacji doradczej zajmuję się głównie tematyką ekonomiczno-finansową, stąd tematyka moich szkoleń pokrywa się z własnymi doświadczeniami zawodowymi, czyli obszarem doradztwa ekonomiczno-finansowego. Skąd zresztą brać najbardziej reprezentatywne przykłady, jeśli nie z własnych doświadczeń? Biorąc to pod uwagę kładę w tego typu działalności główny nacisk na następujące elementy:
- Transfer wiedzy - a nie "wykład", zatem forma prowadzenia szkoleń nie inna, tylko właśnie warsztatowa. Proste narzędzia - komputer osobisty i arkusz kalkulacyjny doskonale sprawdzają się w ramach tej koncepcji.
- Materiały szkoleniowe - rzecz istotna, a nawet bardzo. Tradycyjny skrypt się zdarza, bo siła nawyków odbiorców jest ciągle duża. Jednaj i tak stanowi on z reguły dodatek, nieużywany podczas samego szkolenia. Rolę tą przejmuje inny skrypt - elektroniczny, czyli zestaw arkuszy kalkulacyjnych z objaśnionymi, ale też aktywnymi przykładami, w ramach których uczestnicy mogą sami dokonywać zmian i symulacji. Arkusze są udostępniane uczestnikom na zasadzie wyłączności.
- Forma szkoleń - standardowo bezpośredni kontakt z uczestnikami i symulacje poprzez prezentację procedur na dużym ekranie projektora multimedialnego. Zmiany w ostatnich latach wymuszone tak pandemią jak i ogólnym dążeniem do minimalizacji kosztów wpłynęły na usprawnienia procesu dydaktycznego, bo upowszechniły się komunikatory internetowe. Dzięki temu dowolne spotkanie szkoleniowe można zorganizować dla dowolnej liczby uczestników, nawet nie ruszających się z domu... To rozszerza znakomicie możliwości popularyzacji usług szkoleniowych, a przy okazji istotnie redukuje koszty uczestnictwa.
- Serwis po-szkoleniowy - nieograniczona czasowo możliwość kontaktu uczestników z autorem szkolenia w kwestii wszelkich pytań związanych z danym tematem, których wyjaśnienie może im pomóc w zrozumieniu zawiłości ekonomii i finansów.
- Organizacja - jestem indywidualnym konsultantem, któremu trudno byłoby ogarnąć samodzielnie całą sferę organizacyjną procesu szkoleniowego. Dlatego swoją działalność w tym zakresie związałem z potencjałem organizacyjnym i merytorycznym poznańskiej firmy szkoleniowo-doradczej BOMIS (www.bomis.pl), poprzez której platformę świadczę usługi szkoleniowe dla wszystkich zainteresowanych.
Główne ramowe tematy szkoleń:
- Analiza finansowa przedsiębiorstwa.
- Wycena przedsiębiorstw.
- Ocena płynności i opłacalności projektów inwestycyjnych.
- Wycena aktywów niematerialnych (wersja komercyjna, dotycząca obrotu aktywami niematerialnymi organizacji komercyjnych, przedsiębiorstw).
- Komercjalizacja wiedzy - czyli wycena aktywów niematerialnych powstających w wyniku procesów komercjalizacji wiedzy na uczelniach, w instytutach naukowo-badawczych i firmach technologicznych (startupy).
- Inne tematy - np. optymalizacja kontraktu licencyjnego w procesach komercjalizacji wiedzy, możliwości i zastosowanie arkusza kalkulacyjnego w procesie analizy finansowej i planowania...